Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 21, 2011

IBU TIRI TIDAK SEMUANYA ZALIM

Sewaktu usia ibu mencecah dua tahun dia ditinggal ibunya saat berpantang melahirkan adik lelakinya yang masih menyusu. Mereka ditinggal berdua bersama ayahnya yang masih berduka dengan kehilangan isteri tercinta. mengasuh anak kecil perlukan kasih ibu. Ayahnya memilih berkahwin lagi dengan seorang janda muda yang tidak punyai anak serta baru diceraikan suaminya kerana suka memukul isteri dan berjudi. Mereka bahagia bersama, anak tiri dijaga seperti anak sendiri. saat dia dipenghujun usia aku pernah bertanya….nenek kenapa nenek bukan ibu tiri yang selalu digambarkan zalim suka menganiya anak tiri…
Maka dikisahkan nenek kepadaku sewaktu kecil dia pernah dibela dan dijaga oleh ibu tiri. Setiap kali ayahnya pergi bekerja maka kesempatan itu digunakan si ibu tiri untuk berbuat apa sahaja. Kisah hidupnya tidak ubah seperti cerita  “BAWANG PUTIH BAWANG MERAH”. Sedih mendengar kisah pilunya… dipikul ibu tiri perkara biasa, namun satu ketika peristiwa yang mencatat sejarah buat dirinya dipukul ibu tiri dengan lesung batu hingga patah dan retak tulang betisnya…Lalu diselak sdikit betisnya menunjuk pada ku kesannya.. MasyaAllah hingga remuk dan lekuk tulangnya dek terkena lesung batu…Berhari dia terlantar tidak mampu berjalan dek angakara ibu tiri. Tidak mampu aku bayangkan betapa sengsaranya dia. Menurut nenek bila ayahnya pulang setelah seketika di perantauan, melihat kekejaman isteri mudanya pada si anak maka terus si ayah melafazkan cerai pada ketika itu juga. Peristiwa itu mengajar nenek untuk tidak melakukan sedemikian rupa pada anak tiri… Sebab itu nenek adalah ibu terbaik buat ibuku…dia membesarkan ibuku menjadi pula ibu yang terbaik buat kami…Bahagialah nenek dengan kebaikanmu di negeri Abadi…kami sentiasa menyanjungi dan menyayangimu selamanya..

No comments:

Post a Comment