Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, December 28, 2011

Biarlah Tiada rahsia Antara Kita

Setiap perhubungan pastinya perlu ada komunikasi dua hala supaya tidak timbul sesuatu perkara yang dipendam. Kita perlu berhemah dalam menyuarakan perasaan agar tidak timbul persengketaan atau rasa tidak puas hati sesama sendiri. kebiasaan yang kita alami pasangan/individu/sahabat/rakan susah untuk menerima segala luahan, pandangan atau juga nasihat. Adakala semua yang dilontarkan menimbul rasa curiga dihati lantas memberi impak kepada hubungan. Kenapa demikian? Kerana....
apa yang dipendam tidak diluahkan...
yang diluahkan tidak didengari...
yang didengari tidak difahami..
yang difahami tidak dilaksana...
yang dilaksana tidak disempurnakan..
yang tidak disempurnakan kerana tidak sepenuh hati...


Apapun keadaannya maka..luahkanlah denga cara yang kreatif...jika pasangan tidak mahu mendengarkan kata-kata yang ingin disuara maka kita boleh menulis, banyak media yang boleh disalurkan...
Dalam hal berkait komunikasi biarlah tiada rahsia atau isu yang terpendam hingga akhirnya bom masa meletus ia menjadi sengketa sesama sendiri. Bagi diri penulis...tiada apa yang rahsia..contoh pasangan boleh membuka Facebook, telefon, kad akaun bank...dan segala-galanya tiada rahsia..kerana penulis percaya jika kita boleh mempercayai pasangan dan tiada perkara yang ingin disorokkan itu adalah lebih baik dalam rumahtangga kerana kita akan dapat memupuk kasih sayang tanpa ada rasa curiga satu sama lain.

No comments:

Post a Comment