Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, December 30, 2011

Yang Tersirat disebalik kekayaan

Seorang sahabat saya yang merupakan ahli bisnes melontarkan persoalan untuk diperbincangkan iaitu “Ramai org rasa dia ada masalah kewangan. Seolah2 kalau ada duit semua jadi, masalah pun hilang. Adakah tanggapan ini benar? Jika benar, kenapa ada org yg ada duit RM200juta pun masih ada masalah kewangan?”
Pada hemat saya jika ada 200 juta tapi keinginan 201 juta maka dia memang akan rasa tak ada duit. Pokok pangkalnya balik pada keberkatan ada banyak tp tidak berkat duit akan pergi sprt air lalu, ada sikit tp mencukupi itu h berkat.lagi satu tengok pula kebergantungan pada Allah,ada orang jika duit kurang dah rasa bimbang,padahal hidup kita perlu letak kebergantungan pd Allah 100%.Fokus dan risau duit tiada itu perlu ubah kepada risau AMALAN kita kurang dan tidak diterima olehNya.
Kenapa kita bekerja? Adakah kita bekerja kerana duit atau kita bekerja semata-mata kerana minta atau kita kerja kerana tiada pilihan iaitu bekerja kerana untuk meneruskan kehidupan. Hidup kalau bekerja semata-mata utk mengumpul wang maka kita akan jadi hamba wang..kita lagi akan rasa duit memang tidak cukup apalagi jika imbuhan yg diperoleh itu sedikit. Sama juga individu risau dengan duit segala macam insurance perlindungan diri di ambil kerana takut hidup nanti tiada jaminan
Sepatutnya jaminan hidup bukan kerana duit yang banyak. Hari ini carilah jaminan dengan Allah. Bagaimana caranya? Iaitu jadikan duit tu sebagai wasilah untuk mencapai matlamat yang syarie atau ‘mardhaatillah’. Kejayaan manusia dan jin terletak dalam agama. Ini bermaksud sejauh mana kita taat perintah Allah dan mengikuti sunnah Rasulullah maka sejauh itulah kejayaan kita. 
Realiti dan kefahaman sebenar tentang kejayaan bukanlah pada harta. Lihatlah betapa sejarah telah membuktikan dimana Qarun binasa dengan hartanya, kejayaan juga tiada pada pangkat kerana Haman sendiri binasa bersama pangkatnya. Ia juga tidak pada miliki kerajaan, lihat sendiri Firaun binasa dengan kerajaannya. Pun kejayaan tidak pada teknologi, kerana Kaum Aad dan Thamud sudah binasa walaupun punyai teknologi tinggi. Banyak sudah ibrah yang ada dalam Al Quran yang kita boleh perhati dan ambilnya sebagai iktibar dalam mencorakkan kekayaan atau juga kejayaan.

No comments:

Post a Comment