Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, December 28, 2011

Tangan Kanan Memberi Tangan Kiri Tidak Tahu

Setiap insan sudah pasti ingin dipuji....betulkah begitu? Jawapan saya..mungkin..tapi tidak semua orang suka dipuji. Prinsip saya dari dulu baik kita dipuji atau dihina kedua-dua itu tidak memberi bekas kepada diri kerana apa yang perlu adalah penerimaan Allah secara total atas segala yang kita ingin lakukan.

Berkait dengan hal di atas...setiap insan digalakkan untuk sentiasa memberi atau juga bersedekah. Namun kita lihat hari ini, berapa ramai dikalangan kita yang memberi tetapi disebalik pemberian itu mereka ingin orang lain tahu, mereka memberi tetapi pemberian itu ingin supaya umum menyedari...mungkin dari satu sudut pemasaran ianya bagus..namun pada hemat penulis memberi itu perlu dengan konsep "Tangan Kanan Memberi Tangan Kiri Tidak Tahu". 


Kita sedia maklum bahawa bersedekah itu besar pahalanya, namun jika disebaliknya ada sifat untuk menunjuk-nunjuk...rasanya sia-sialah pemberian kita. inilah yang Allah sebut dalam Al-Quran dengan menggunakan perkataan : "Al-Mukhlisin" iaitu orang-orang yang ikhlas. Konsep ikhlas ini ada saya utarakan dalam buku saya 3i Iman Islam Ihsan; Formula Kejayaan hakiki dan Abadi.

Ikhlas itu sebutnya mudah, namun untuk mempraktikkannya susah. Maka nilailah semula hati kita kerana menyebut tentang keikhlasan ia adalah antara hamba dan Tuhannya. marilah kita memulakan suatu oerubahan iaitu apabila memberi biarpunsedikit namun biarlah ianya dengan tujuan yang IKHLAS. Moga dengan pemberian yang ikhlas tanpa rasa ingin kan pujian atau pengiktirafan maka Allah akan menggandakan pahala untuk kita.

Sekadar ingatan buat diri yang sering alpa....

No comments:

Post a Comment