Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, March 10, 2012

Derita seorang ibu...



PILU...Faridah tidak dapat menahan kesedihan.Harian metro semalam melaporkan tentang seorang anak yang membuang ibunya di budget hotel. Reaksi saya kepada laporan itu saya menulis di facebook  "Ibu kita hanya satu sahaja... jangan lakukan ia seperti sampah kerana mereka tidak menjadikan kita sampah, kalau kita menjadi sampah sekalipun, itu kerana kita memilih untuk menjadikan DIRI SEBAGAI SAMPAH!"

Hari ini gambar tangisan ibu ini dipaparkan diharian Metro sekali lagi... Alahai terharu dan sedih, menitis airmata saya, rasanya.. tidak sanggup melihat ibu ini menangis..dan diperlakukan sedemikian. Ya Allah janganlah kita diperlaku begini oleh anak-anak. Dan kita sebagai anak janganlah memperakukan begitu pada ibu kita. Biar susah keadaan hidupa kita tidak boleh membuang ibu kita. Jika ibu kita sanggup susah membesarkan kita, maka kita juga perlu sanggup unutk bersusah payah kerana mereka. Inilah namanya pengorbanan. Sebab itulah disebut syurga anak-anak di tapak kaki ibu. 

Luqmanul Hakim berpesan kepada anaknya dimana Allah berfirman: "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). Surah Luqman :14 "


No comments:

Post a Comment