Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, March 12, 2012

TIPS MEMBUAT KEPUTUSAN

Kadang-kadang hidup ini membawa kita ke satu persimpangan yang kita sebenarnya tidak mahu. Iaitu saat kita mahu membuat sesuatu keputusan. Ada ketika keputusan itu tidak memberi impak, contoh keputusan memilih perkara yang baisa-biasa seperti membeli pakaian, memilih apay ang ingin di makan, memilih untuk berctu di sesautu destinasi, dan lain-lain (perkara yang agak remeh atau tidak berapa penting)...

Namun ada juga dalam satu-satu masa kita berada didalam satu dilemma yang berpanjangan... seperti memilih jodoh... memilih menamatkan zaman bujang, memilih pekerjaan, memilih tempat pengajian, memillih bidang pengajian (jika sambung belajar), bahkan ada juga yang terpaksa memilih sama ada perlu meneruskan perkahwinaN atau tidak. Ini semua antara perkara yang menguji diri dalam membuat pemilihan.

Sesiapa sahaja akan sentiasa berdepan dengan isu mebuat pemilihan maka sudah pasti diri akan dibuai rasa takut dengan segala kemungkinan dengan segala risiko diambil apabila keputusan dibuat, oleh itu saat kita berada dipersimpangan antara tips dalam mebuat keputusa:

  1. membuat timbang tara baik dan buruk keputusan itu
  2. menyenaraikan kesemua baik dan buruktersebut
  3. melihat kepada risiko yang bakal diterima kesan dari pemilihan
  4. berani dan sanggup berkomitmen dengan segala risiko
  5. bersedia dengan segala kemungkinan
  6. bertanya pandangan orang sekelilin atau sesiapa yang boleh menyokong kita
  7. bulat hati dengan keputusan tersebut
  8. perlu menyedari hakikat KITA SENDRI yang bertanggungjawab dengan segala keputusan
  9. banyakkan berdoa dan memohon hidayah dan solat istikaharah
  10. berzikir memhon ampun dan memohon dikuatkan hati diber kesabaran
  11. belajar unutk pasrah dan redha
  12. yakin pada diri
Andaikata kita sudah mebuat keputusan, dan kesannya ia tidak sebaik yang kita sangka... maka tidak perlu malu.. muka kita buka masuk akhbar pun... oleh itu buatlah keputusan yang terbaik...setiap satu pasti ada hikmah disebaliknya, jangan menunggu terlalu lama unutk buat keputusan... kerana masa tetap berlalu.. hidup ini teramta singkat, so BE BRAVE! FACE YOUR FEAR!.... GOOD LUCK!

No comments:

Post a Comment