Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, March 8, 2012

Percutian bersama keluarga

Tiap kali cuti sekolah maka fikiran mula tercari-cari idea ke mana anak-anak akan dibawa bercuti. Ada pernah beberapa ketika gara-gara anak cuti tetapi diri sendiri pula tidak boleh bercuti atau mengambil cuti. Maka merajuklah anak-anak sebab terlepas keseronakan untuk menikmati cuti. 
Melihat kepada jadual yang sedikit padat sudah pasti susahnya mencari ruang untuk memilih destinasi percutian. Bercuti ke temapt yang jauh menuntut masa, yang berdekatan pula pasti anak-anak tidak berapa ceria dengan berita itu. 

Dilemma sungguh rasanya.. Apa kata bawa mereka ke kedai buku.. Maka sudah pasti mereka seronok tetapi mereka akan mengatakan buku yang mereka beli pastinya aka ditapis terlebih dahulu. Oops Novel-novel cinta murahan tidak dibenarkan! Jika destinasinya kampung si adik yang kecil akan bersungut, "lambat nak sampai kerana destinasinya jauh, jika destinasinya nun di Teluk Anson, maka si kakak akan berkata " alah.. itu tepi sekolah kakak je..."

Jadi bercuti ke mana kali ini.. Atau menghabikan cuti dirumah dengan aktiviti tertentu seperti.. menyiapkan kerja sekolah.. Oh..sudah pasti anak yang ke dua akan berkata.."alah baru habis pereksa la ummi..".. Kalau gitu anak-anak lapangkan waktu dengan aktiviti bebas..

Cuti oh cuti.. perlukah kita bercuti? Dalam Islam tiada hari cuti sebenarnya.. kita bukan bercuti rehat tetapi kita memilih temapt yang menarik dan sesuai untuk mengisi masa merapatkan hubungan kekeluargaan. Ia bukan kerana duit banyak atau tidak. Ada cuti yang tidak perlu diperuntukkan duit yang banyak jika dekat dengan temapt tinggal. Ada juga cuti yang memerlukan belanja yang besar. Jika saya sendiri, bercuti di kampung lebih melibatkan belanja yang banyak.. Hmmm sebab apa? Sebab bila balik kampung banyak barang yangm urah-murah.. pergi je ke tempat beli belah..mata memang semua nak.. semua kuih muih di pasar nak di beli.. kain baju semuanya murah berbanding di lembah Klang.

Apapun, tunggu masa dan waktunya..jika Allah izinkan pasti boleh bercuti, kerana ada ketikanya semua sudah di atur, tiket sudah dibeli, tempahan temapt tinggal sudah dibuat..tapi ada pula maslalah yang mendatang.. .hmm bye-bye la..dah takde rezeki.. ibarat yang di dalam mulut boleh termuntah kembali.. Oleh itu bagi yang ingin bercuti ada baiknya istikharah dulu.. supaya kita berlapang dada.. dengan keputusan yang dibuat. sebelum berangkat jangan lupa tunaikan solat Musafir. Moga Allah memberkati perjalanan.



Di sini percutian dan destinasi yang terindah... moga Allah mengizinkannya untuk kita sering berkunjung ke Baitillah.
Selamat Bercuti.

No comments:

Post a Comment