Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, March 22, 2012

Menjawab Persoalan Anak-Anak Siri 1


Salam Jumaat
Hari ini saya ingin membicarakan tentang peranan ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Sebagai seorang ibu adakalanya biarpun kita sudah menemukan kematangan tersendiri dalam kehidupan namun pada saya ada ketikanya kita belajar dengan anak-anak kita sendiri. Adakalanya kita belajar dari pertanyaan mereka.
Saya ingin berkongsi tentang pengalaman saya bersama satu-satunya anak saya Ieman Ihsan. ieman bukanlah suka bercakap banyak, seringkali apabila diajak berbual dia jarang mahu berbual, namun apa yang paling ieman suka adalah bertanya. Dia bertanya sewaktu tiada orang lain atau sewaktu saya melayannya makan di meja makan. Contohnya kelmarin, ieman bertanya “adakah DNA manusia sama dengan orang utan?” Saya bukanlah guru sains unutk menjawab dengan tepat, tetapi saya segera memberikan jawapan berkenaan kejadian manusia. Saya tahu ieman cuba memperkatankan teori Darwin iaitu teori Evolusi yang mengatakan manusia dari beruk. Dia juga pernah melawat museum yang memeprlihatkan bagaimana kejadian manusia dipaparkan dari gambar-gambar ‘homosapiens’. Sesuai dengan cita-citanya untuk menjadi saintis dan gelaran saya kepada beliau  Prof Dr.Ieman Ihsan Al-Hafiz maka sentiasa ada persoalan-persoalan yang perlu dijawab secara berhemah.
Maka saya ceritakan panjang lebar kepada ieman bahawa konsep kejadian manusia. Juga tentang bagaimana saintis tleha membuktikan kejadian manusia itu benar sebagaimana tertera dalam Al-Quran.Kejadian manusia terbahagi  dua iaitu The First Creation and The Second Creation. Kejadian pertama adalah dari kejadian Allah kepada Adam dan Hawa. Kejadian kedua adalah daripada perkahwianan Adam dan Hawa. Spontan ieman menjawab “Ha...mana dulu lahir Qabil atau Habil”  Lalu saya jawab Qabil adalah abang kerana walapupun kembar siapa yang lahir dahulu dikira sebagai abang. Lalu dia bertanya lagi, “Ummi cuba teka siapa orang pertama masuk syurga. Lalu saya tanyakan ieman kembali “Mestilah Rasulullah”. “Cuba teka siapa masuk syurga selepas Rasulullah” Saya jawab dengan selamba...” entahlah Ummi pun tak pasti” ... Ieman segera menjawab “ Ummi, selepas Rasulullah Abu bakar, lepas tu Umar...” Saya tersenyum sambil menyatakan “Oh iya ke...bukan Rasul dan Nabi-nabi ke?”
Pertanyaan itu tidak terhenti di situ kerana ieman bertanya lagi siapa umat pertama yang masuk ke syurga.. sudah tentu saya biarkan dia yang menjawab dan dia yang bertanya. Namun apa yang ingin saya kongsikan dengan pembaca, pertanyaan ieman mendorong saya untuk mencari di internet tentand DNa orang utan dan juga manusia. Memang ada satu kajian iaitu 97% DNA orang hutan hampit menyerupai manusia. Sekurang-kurangnya saya belajar dari ieman apa yang tidak saya tahu dan perlu saya tahu. Dalam masa yang sama saya dapat mendidik serta menanamkan kekuatan aqidah pada anak sendiri.
Semalam, ieman bertanya soalan cepumas kepada saya “Ummi kenapa orang yang masuk Islam boleh murtad?”
InsyaAllah saya akan berkongsi lagi jika ada ruang waktu...
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment