Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, February 19, 2012

Hindari Fitnah

Hari ini Allah mendatangkan musibah apabila difitnah dengan sesuatu yang tidak dijangka... Saat mendengarnya diri cuba untuk menyatakan kebenaran. Namun ternyata ia sukar untuk ditangkis.. Maka hati dan perasaan hanya mengharap pada Dia yang Maha Mengetahui... Insan kerdil sepertiku tidak mampu membuktikan dengak kata-kata..Maka biarlah Allah menjadi saksi. Jika tidak di dunia pasti di akhirat akan terbukti kebenarannya. 

Fitnah itu memang benar..ia menusuk jiwa seperti pedang yang membunuh..bahkan ia lebih tajam dari itu... Sekarang ini setelah beberapa ketika berlalu..hati menjadi redha dan akhirnya tersenyum kerana amat nyata si pembawa fitnah hatinya penuh dendam kesumat, jiwa derita membawa perasaan cemburu, fizikalnya sarat membondong cerita-cerita palsu...


Diri sudah terbiasa dihina,dikeji dengan kata-kata menghiris...hingga tidak terasa lagi apa itu pujian, apa itu kejian..kerana tiada lagi sesuatu yang indah pada zahir mata ku, tiada lagi yang dilihat cantik pada sanubari ku sebagai insan... Aku tidak mengharap pada manusia..aku tidak mahu dikasihani dari hamba..Aku hanya mengharap belas ihsan dari DIA..Tuhan Semesta Alam..aku tidak mahu dikasihani manusia..kerana aku sedari  dan aku sudah mampu untuk tersenyuman kerana melihat sifat manusia yang penuh tercela..maka benarlah hadith Rasullulah menyebut bahawa... " hasad dengki itu membakar seperti api membakar daun-daun"..


Ya Allah, gantikan aku dugaan fitnah ini dengan sesuatu yang lebih manis...yang pastinya ada hikmah yang Engkau sembunyikan..pastinya ada rahmat yang Engkau tangguhkan.. Maha Suci Tuhan...   Engkau mendengar doa orang-orang yang dizalimi..Engkau jua yang memberi keampunan terhadap orang--orang yang menzalimi dirinya sendiri....
Astaghfirullahalaazim....

No comments:

Post a Comment