Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, February 15, 2012

Sewaktu berkunjung ke bilik sahabat saya yang bertugas sebagai pensyarah disebuah univerisiti, saya terpandang  akan kata-kata yang tertera di satu sudut pejabatnya. Ia berbunyi..
Allah menjawab permintaan kita dengan tiga cara:
Pertama: 
kita meminta dan Allah terus memakbulkannya
Kedua: 
Kita meminta dan Allah memberikan sesuatu yang lebih baik dari apa yang diminta
Ketiga: 
Kita meminta tetapi Allah menangguhkan permintaan kita 
dan hanya Dia yang lebih tahu apa yang terbaik untuk kita

Saat membaca kata-kata tersebut, ia memberi satu dorongan untuk saya yang sedang berusaha melakukan sesautu...yang adakalnya ia diluar dari jangakuan kita saat kita ingin merealsisasikannya kerana kekakangan dan cabaran yang tersendiri yang ada.Namun kata-kata itu meresap kedalam jiwa hingaa saya akhirnya meletakkan segala yang diperjuangkan ini hanya semata-mata kepada DIA...kerana DIA YANG MAHA KUASA tempat kita mengadu dan meminta ...Dia menangguhkan banyak doa, bahkan memberi ujian yang bertalu..kerana dia akan menggantika sesuatu yang lebih baik buat kita..Andai permintaan itu lambat untuk dimakbulkan maka kita perlu pasrah bahawa DIA MAHA MENGETAHUI yang lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT kita...
Saya melangkah keluar dari ofis sahabat saya dengan satu perasaan yang optimis dan postif dengan segala kemungkinan yang bakal mendatang..kerana saya telah berusaha..selebihnya saya SERAH KEPADA ALLAH. Jika baik dan bermanfaat maka InsyaAllah ia pasti menjadi satu KENYATAAN.Ameen

No comments:

Post a Comment