Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, February 26, 2012

Hutang Biarpun Tidak Dituntut Wajib Dibayar

Kehidupan ini sering diibaratkan seperti roda. ada masa kita di atas, ada masa kita berada di bawah. Maka ada masanya sewaktu dalam kesusahan kita akan meminta pertolongan orang-orang sekeliling baik dari sudut kewangan atau material. Sememangnya bila memperkatakan tentang hutang, ada ramai yang begitu liat untuk membayar hutang, namun ada juga yang berprinsip tidak mahu berhutang atau bila berhutang cepat-cepat mereka membayarnya. 
Pada pandangan saya, berhutang itu tidak salah sekiranya orang yang berhutang mencatit hutangnnya suapay tidak lupa. Andainya meninggalkan sebelum sempat membayar maka warisnya boleh membantu membayarkan. Malangnya bagi kebanykan orang yang berhutang, mereka ini liat untuk membayar walaupun mereka sudah mampu untuk membayar. Kebiasaanya orang yang memberi hutang akan ingat hutangnya dengan orang lain, namun biasanya orang yang memberi hutang yang sering lupa siapa yang berhutang dengannya, lebih-lebih lagi jika ia tidak dicatit. 
Tips yang mudah bagi yang susah untuk menuntut hutang, adalah dengan ikhlas jika mereka yang berhutang itu tidak membayar kita niatkan sedekah atau juga memohon Allah menggantikan jumalh hutang yang tidak dibayar itu dengan sesuatu yang lebih baik buat kita. Saya sendiri tidak suka mencatit siapa yang berhutang dengan saya kerana saya meminta mereka yang mencatitkan hutang tersebut. Jika mereka menyatakan demikina-demiikan hutang mereka, maka itulah yang saya percaya. Selebihnya saya serah kepada Allah. Jiuka sesoerang itu ikhlas berhutang dengan kita, maka dia akan mencari kita untuk melangsaikan hutangnya. Oleh itu bagi yang bersedih kerana ada yang berhutang tidak mahu membayar, bersabarlah... pasti ada gantinya dari Allah untuk  kita. Bagi yang berhutang pula... bairpun ia tidak dituntut namun ia wajib dibayar..

No comments:

Post a Comment