Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, February 23, 2012

Musibah Sebagai Ibrah

Salam Jumaat,

Moga kita semua dilindungi dan diberkati Allah hendakknya. hari ini bersempena dengan hari yang barakah saya ingin memeprkatakan tentang musibah yang tidak terduga. Kisah yang berlaku pada minggu yang sudah sahabat saya yang dalam pantang empat hari menerima musibah apabilah suaminya meninggal di depan mata kerana di sernag jantung. sama juga yang berlaku kepada sahabat saya pada awal tahun lepas apabila suaminya koma selama hampir dua minggu kerana mengidap kencing manis yang kronik hingga kesemua organ gagal berfungsi. Dua minggu yang lalu saya mendapat pesanan ringkas dari sahabat yang menyatakan bekas Ustaz saya yang mana anaknya juga adalah rakan ALUMNI iaitu Dato' Ustaz Hashim sedang koma setelah jatuh diserang sakit jantung. Pelbagai lagi  kisah yang berlaku disekliling kita yang tidak kita duga. ini yang dikatakan musibah atau ujian yang berlaku begitu cepat mengambil sesuatu yang amat berharga dalam hidup kita baik nyawa, kesihatan, harta benda dan pelabagai lagi yang kita sayangi.

Bagi sahabat yang ditimpa musibah apa yang mampu kita panjatkan adalah doa, semangat dan simpati semoga mereka bersabar dan Allah meringankan beban musibah tersebut. Saat kita yang mungkin mendengar musibah maka kita perlu mengucapkan Innalillah dan berdoa moga kita dijauhkan dari perkara buruk. memperkatakan tentang musibah dalam hidup, semeangnya tiada siapa yang dapat lari.Lambat atau cepat, keadaan yang pelbagai akan diuji oleh Allah sesuai dengan diri kita. setiap ujian itu terkandung rahmat dan ibrah bagi yang memahami. Maka saat diri ditimap musibah, berdoalah kerana musibah itu menghapuskan dosa.... Musibah itu mengingatkan diri pada Khaliqnya.. musibah itu mendekatkan diri pada Rabb Yang Maha Esa.



Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment