Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, February 29, 2012

ALUMNI : Beramal dan Berukhuwwah Fillah

Sejak berminggu-minggu banyak masa diperuntukkan untuk program sambutan Jubli Intan Maahad Muhammadi yang bakal mencecah 75 tahun. Pelbagai program diatur untuk sambutan tersebut termasuk untuk pelajar, guru-guru serta mengutip dana untuk membantu menaikkan prasaran sekolah. Ramai sahabat-sahabt dikerah/diajak/dijemput untuk menghulurkan bantuan/kerjasama untuk menajayakan program ini. Ada yang sudi ada yang tidak. Memang tidak semua mahu terlibat dengan program amal. Diakui ada banyak alasan untuk tidak mampu menyumbang idea, tenaga. duit ringgit atau apa sahaja.
Saya bukanlah dikalangan pelajar yang popular atau hebat dibanding orang lain. Bukan juga pelajar terbaik, namun saya percaya, setelah kita berjaya dalam apa yang diceburi maka sampai masa untuk kita menyumbang dalam bentuk apa sahaja kepada sekolah/guru-guru. Pepatah mengatakan 'tempat jatuh lagi dikenang, apalagi tempat bermain". Adakala kita hanpir putus asa untuk menggerakkan Alumni, namun jika kita tidak memberi sokongan pasti Alumni tidak akan bergerak aktif . Bukan mengatakan diri bagus, namun ramai yang tidak dapat memberi komitment. Alasan yang dari dulu diberi adalah kerana masa. Maklumlah  rata-rata bekerja, sudah berkeluarga. 
Apa yang memberi motivasi pada saya untuk meneruskan perjuangan ini dari awal penubuhan hingga kini, (walapun adakala hati terluka, jiwa perputus asa dengan segala macam halangan), kerana saya mengharapkan segala yang dilakukan uutuk sekolah  akan memberikan keberkatan kepada perjalanan kehidupan saya. Jika tidak kepada diri sendiri, moga ia akan terpercik kebaikannya kepada anak-anak dan generasi kita akan datang. Memetik kata-kata sahabat sekolah lama saya saya iaitu Dr. R ; 
" Bila saya tolong awak, saya yakin Allah akan tolong saya nanti. Itulah janji Allah sepertimana yg disebut di dalam beberapa ayat dalam al Quran. Kalau Allah tak tolong saya di dunia ini, pasti ada pertolongan Allah di akhirat nanti. Kalau tidak pun, Allah akan balas kebaikan saya tadi dengan menolong ibu bapa saya, adik2 dan kakak saya, suami saya, anak2 saya atau pun sesiapa saja yg saya kasihi dan sayangi. Saya cukup yakin dengan janji Allah..."
Moga Allah memberikan kekuatan dan semangat untuk saya meruskan perjuangan demi memartabatkan sekolah tercinta Maahad Muhammadi Lilbanat.

No comments:

Post a Comment