Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, February 9, 2012

Kerja adalah Amanah

Sudah dua hari saya sibuk dengan urusan mendapatkan dokumen dan pengesahan dari universiti. Paling mendukacitakan apabila dokumen itu perlu sudah beres tiga minggu yang lepas, namun tiada apa-apa tindakan yang dibuat. bahkan pada hari pertama saya terpaksa menunggu hampir tiga jam untuk urusan selesai, alasan dokumen yang dihantar idak dapat dikesan...
Besoknya pula saya terpaksa dua kali ke department yang berkenaan, gara-gara staf berkenaan tidak tahu dan beralasan bahawa sudah betul apa yang diberi....Memang banyak kerenahnya hingga apabila saya bersemuka direct dengan boss mereka saya dicop dan diperli...Namun saya diam tidak berkata apa-apa, sekadar senyum..yang ye dia pun marah kepada orang yang sebelum ini berurusan dengan saya,tetapi kerja itu tidak dipasskan kepada staff bawahan.
Apabila selesai hingga hampir habis ofis hour akhirnya selesai satu fasa..bila saya mengambil dokumen tersebut, saya katakan dengan bersahaja..saya bukan nak jumpa awak punya big boss..tetapi pada tiga minggu lepas saya datang memang semua staf berkursus dan big boss bersama denga seorang kakitangan partime yang melayan saya...kemudia saya beransur dari situ denga memohon maaf..Sepanjang dua hari saya berada di pejabat tersebut..saya memang seronok melakukan pemerhatian..hasil pemerhatiabn tersebut..

1) saya dilayan sangat mesra oleh big boss.. bahkan dia begitu concern dengan saya hingga datang bertanya dan membawa saya kepada orang yang boleh membantu saya menyelesaikan masalah saya..
2) staff peringkat bawahan kurang mesra dibandinfg big boss...dan mereka lebih garang..banyak bersembang..
3)Pembantu atau assistant kepada big boss pula kurang cekap dalam menyimpan segala dokumen yang dihantar serta tidak memberi arahan kepada staff bawahan untuk menyelesaikan apa yang patut.
4)mana-mana pekerja sekiranya perlu mengambil cuti yang lama maka mereka pelru menyerahkan tugasan atau memaklumkan kepada orangl aib apa yang perlu diselesaikan...
5)sewaktu bekerja mereka ini banyak membuang masa menjawab sms, bersembang perkara peribadi hingga melengahkan tugas yang perlu diselesaikan...

Apapun pesanan saya..amanahlah dengan segala kerja yang dipertanggungjawabkan.. jika kita tidak tahu kita boleh bertanya kepada orang yang tahu..kita perlu sedar, adakalanya kita menzalimi orang lain kerana kecuaian dan ketidak cekapan kita..mungkin perkara itu tidak menjadi kudis sekiranya juga kita boleh bekerja dengan senyum dan belajar meminta maaf..dan jangan rasa diri begitu bagus biar dengan siapa kita berurusan..percayalah orang yang berurusan juga ada had kesabarannya...namun apapun apa yang berlaku mendidik jiwa untuk sabar dengan kerenah manusia..

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment