Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, March 17, 2012

Sabar bila diuji, Doa dan Tawakkal jalan terakhir setelah berikhtiar

Ada masanya saya menjadi begitu 'helpless' mendengar rintihan dan masalah yang berlaku. Berbagai strategi dan usaha dibuat namun gagal. Realitinya kita memang terbatas dalam pemikiran, usaha dan ikhtiar namun kita tidak boleh berputus asa.Selalu saya katakan, hidup adalah pentas ujian, oleh itu bila kita diuji maka bersabarlah. Pasti ada hikmah di sebaliknya. Maka apabila kata-kata ini diucap sudah pasti empunya diri akan berkata, "berkata itu memang mudah melakukannya cukup susah". Saya bersetuju. Jadi bagaimana mahu dikatakan lagi kerana disitulah tahap keimanan kita akan diuji dan terserlah. Jika sabar kita akan pasrah dan berdoa kepadaNya.


Menangis airmata darah sekalipun kita tidak mampu mengubah apa yang berlaku, apalagi jika menyalahkan orang lain atas segala musibah yang berlaku tiada gunanya juga, kerana kita sudah tidak boleh memutar kembali masa yang telah pergi, peristiwa yang telah berlaku tidak mampu diputar kembali.  Oleh itu marilah sama-sama kita hayati, bagaimana perkara yang terjadi itu tidak berulang kembali. Jika ia berulang semula sekurang-kurangnya kita sudah belajar dari pengalaman.


Saya memetik satu kata-kata:
" THOSE WHO DID NOT REMEMBER THE PAST ARE CONDEMNED  TO REPEAT IT"

Akhir kalam... kita tidak mampu kerana keterbatasan segalanya, hanya Dia yang mampu mengubah perkara.. oleh itu lafazlah doa ' tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah".

wallaahuaalam

1 comment:

  1. Assalam, artikel ini membuat sy mengalirkan air mata, kerna saat ini sy sdg berada dlm kesusahan dan masalah peribadi :( terima kasih sudi berkongsi ~

    ReplyDelete