Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, April 2, 2013

Bila Pasangan Bersikap Pemarah..


Salah satu kepincangan rumahtangga berlaku disebabkan pasangan terlalu garang. Maka rumahtangga tidak akan sunyi dengna pergaduhan. Sifat pemarah ini ada pada kebanyakan individu terutama yang tidak mampu bersabar. Ada juga yang meawarisi sifat marah dari ibu bapa dan datuk nenek moyang mereka yang juga mersikap demikian. Maka bila demikian ia memberi alasan mudah untuk bersikap pemarah dan perengus dengan pasangan.



Bagi yang ditakdirkan mempunyai pasangan yang bersikap pemarah, bengis dan panas baran, maka dinasihatkan anda mempunyai perisai tersendiri. Untuk menundukan seekora singa adakala tidak perlu menggunaka cara yang sama. Jika ikut sama bergaduh menunjukkan taring masing-masing maka sudah pasti ada yang akap arah terluka. Dengan kata lain apabila mempunyai pasangan begini banyak berdiam, jangan menjawab sewaktu mereka sedang melepaskan geram. Ada masanya saluran tertentu seperti sms atau menulis surat adalah yang terbaik untuk mencurahkan isi hati sewaktu mereka sudah reda dari kemarahan. Sebagai orang yang sering bersama dengan mereka yang sebegini pasti ada kelemahan mereka yang kita boleh ketahui. Maka gunakanlah kelemahan yang untuk melembutkan hati mereka.

Perlu diingat, orang yang dalam keadaan marah selalunya mereka tidka bertindak secara rational. Apabila berkata-kata mereka tidak berfikir, apabila mereka menggunaka perbuatan melepaskan kemarahan juga mereak tidak mampu mengawalnya. Oleh itu individu yang pemarah perlu banyak membaca al Quran, perlu banyak berzikir bagi meredakan kemarahan. Bagi pasangan, perlu banyak berdoa supaya insan yang bersikap pemarah ini boleh berubah menjadi pasangan anda yang lebih sabar dalam menangani sesuatu perkara. Jika kita mampu dan sanggup bersabar sudah pasti akan ada hasil. Yang penting amalkan solat berjemaah bersama-sama untuk meraih aura positif sesama pasangan agar boleh menerima kekurangan dan kelebihan pasangan kita.
Wallahuaalam 

No comments:

Post a Comment