Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, January 17, 2012

Dilemma Menyambung Pelajaran

Ramai orang apabila menyatakan tentang sambung belajar ada yang teruja, ada yang teragak-agak dan ada juga yang terasa seperti sudah tiada harapan. Realtinya ramai yang mempunyai keinginan tetapi tiada kekuatan diri, ada juga yang penuh dengan masalah. Namun ada yang paling bermasalah untuk sambung belajar bila diri sudah bersedia cuma apa sangsi dengan jurusan yang akan dipilih.

Bagi yang rasa kewangan tidak mencukupi sebenarnya duit memang tidak pernah cukup, untuk menunggu duit itu mencukupi pastinya kita perlu menila perbelanjaan kita dan mengaturnya dengan baik, paling penting pengagihan kewangan untuk sambung belajar itu perlu. Tapi jika ada majikan yang membayar kos dan sebagainya maka jangan lepaskan peluang itu. Namun ada yang rasa tiada kekuatan pula anda perlu dapatkan motivasi dan berkongsi pengalaman dengan kawan-kawan atau orang terdekat yang sedang sambung belajar atau yang sudah pun menempuhi perjalanan itu. Manakala yang sangsi dengan jurusan yang bakal dipilih anda perlu tahu apa minat dan kekauatan serta pengalaman diri yang sedia ada selain merujuk kepada kaunselor atau orang yang pakar dalam bidang yang anda minati. Menuntut ilmu itu pasti akan ada cabarannya, namun kita perlu yakin pada diri, selesaikan segala masalah dengan berhemah dan mohonlah hidayah pada Allah.Moga Dia memberikan yang terbaik untuk kita.

No comments:

Post a Comment