Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, January 29, 2012

Memahami Erti Zuhud

Dari Sahl bin Sa’ad As Sa’idi, ia berkata ada seseorang yang mendatangi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas berkata, “Wahai Rasulullah, tunjukkanlah padaku suatu amalan yang apabila aku melakukannya, maka Allah akan mencintaiku dan begitu pula manusia.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Zuhudlah pada dunia, Allah akan mencintaimu. Zuhudlah pada apa yang ada di sisi manusia, manusia pun akan mencintaimu.” (HR. Ibnu Majah dan selainnya. An Nawawi mengatakan bahwa dikeluarkan dengan sanad yang hasan

Dalam hadits di atas terdapat dua nasihat, yaitu untuk zuhud pada dunia, ini akan membuahkan kecintaan Allah, dan zuhud pada apa yang ada di sisi manusia, ini akan mendatangkan kecintaan manusia. Seseorang yang zuhud mereka mempunyai keimanan yang kuat kerana tidak mudah terpengaruh dengan perhiasan  dunia namun menjadikan dunia sekadar alat untuk mencapai maksud akhirat atau tujuan. Mereka yang zuhud tidak terkesan dengan kenikmatan dunia. Namun zuhud tidak bermaksud miskin harta. Kerana ada orang kaya yang zuhud tetapi mereka yang tidak terkesan dengan segala harta kekayaan yang dimiliki,  ibarat seorang buta yang tinggal di dalam rumah yang cantik. Walaupun dia memiliki rumah yang cantik, tetapi dia tidak nampak bahawa itu kekayaanya. Namun dia amat menyedari bahawa semua itu adalah pinjaman dari Allah yang pada bila-bila masa boleh diambil kembali olehNya.

Individu yang zuhud nyatanya tidak terkesan atau leka dengan nikmat dunia yang ada padanya. Mereka juga tidak dengki dan irihati dengan nikmat yg ada pada seseorang tanpa perasaan tersebut. Orang yang zuhud juga tidak menunjukkan apa yang ada atau apa yang mereka miliki dan merasa bangga dengannya.

Orang yang zuhud sentiasa menyedari hakikat diri dan kehidupan. Mereka bahkan sering berdoa kepada Allah supaya tidak terjerumus ke lembah kesesatan dan terleka oleh dunia. “Ya Allah, anugerahkan kepada kami rasa takut kepada-Mu yang membatasi antara kami dengan perbuatan maksiat kepadamu dan berikan ketaatan kepada-Mu yang mengantarkan kami ke surga-Mu dan anugerahkan pula keyakinan yang akan menyebabkan ringan bagi kami segala musibah di dunia ini.” [HR. Tirmidzi (3502); An Nasaai dalam 'Amalul Yaum wal Lailah (402); Al Hakim (1/528); Al Baghawi (1374). At Tirmidzi mengatakan, "Hadits hasan gharib

No comments:

Post a Comment