Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, January 22, 2012

Fatamorgana

Hati sering tercuit tak kala mendengar lirik dengan lagu Fatamorgana.. saya masih ingat belasan tahun yang lalu, sewaktu memandu ke sekolah setiap pagi saya sering mendengar lagu ini, dan ternyata mesej itu samapi kedalam sanubari saya. Mungkin muzik itu bukanlah sesuatu yang bagus untuk didenganri kerana khilaf dari segi hukumnya.. namun bait kata-kata liriknya ternyata amat menyetuh hati saya.. menyebabkan saya sering menilai matalamat dan halatuju saya dalam kehidupan ini... Menginsafkan diri bahawa kehidupan dunia ini seperti fatamorgana... Ini membawa kepada pencarian ilmu saya dan penggalian pengetahuan tidak pernah dan tidak akan terhenti demi kerana ingin mencari kesempurnaan diri dan mengharapkan mardhatillah dalam setiap pengabdian kepadaNya...
Kita lihat betapa ramai di sekeliling kita yang sibuk dengan hal dunia hingga mereka begitu terleka dan terlupa bahawa dunia ini sekadar persinggahan. Mereka sibuk dengan hal duniawi hingga terleka mengerjakan perkara yang hakiki.. Alangkah malangnya buat diri kerana kematian akan mendatangi kita tanpa kita duga. Dunia ini sememangnya boleh diibaratkan seperti wangian yang akan menarik manusia untuk menghidu walaupua wangian itu akan hilang, begitulah juga diri manusia yang banyak melakukan perkara atau usaha yang sia-sia sahaja sifatnya.
Maka sedarilah, bahawa hidup ini PERLU TAHU dan  SEDAR... DARI MANA danKEMANA selepas ini.. jangan kita sekadar bertanya, tetapi perlu melakukan sesuatu agar kehidupan itu terisi dan akan menjadi begitu bermakna biarpun kita sudah tiada di dunia ini suatu hati nanti. Dengan kata lain, marilah berusaha memperbaiki diri sendiri serta menyeru insan lain ke jalan yang benar biar dengan apa cara/method sekalipun. Moga dengan segala amalan baik itu ia akan menjadi bekal buat kita di negeri abadi.
Hayati lirik ini....

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Sudah menjadi lumrah kehidupan di dunia
Cabaran dan dugaan mendewasakan usia
Rintangan dilalui tambah pengalaman diri
Sudah sunnah ketetapan Ilahi

Deras arus dunia menghanyutkan yang terleka
Indah fatamorgana melalaikan menipu daya
Dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi
Tiada sudahnya dunia yang dicari

Begitu indah dunia siapa pun kan tergoda
Harta, pangkat dan wanita melemahkan jiwa
Tanpa iman dalam hati kita kan dikuasai
Syaitan nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi
Pulanglah kepada Tuhan cahaya kehidupan
Keimanan ketakwaan kepadanya senjata utama

Sabar menempuh jalan tetapkan iman di hati
Yakinkan janji Tuhan syurga yang sedia menanti
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Allah


No comments:

Post a Comment