Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, April 16, 2012

30minit Ustaz Don

Setiap malam saya sekeluarga tidak pernah terlepas menonton 30 minit Ustaz Don.Walaupun sedikit sebanyak yang dikongsi adalah perkara yang asas dalam bab Fardhu Ain tetapi ia amat bagus untuk pengukuhan ilmu serta menambah ilmu kepada anak-anak untuk mempelajari dan mendalami agama.
Sebagai contoh approach dakwah yan terbaik dalam hal solat merupakan satu perkongsian ilmu terbaik dari Ustaz Don. Ramai kalangan kita meremehkan solat dan mengambilnya dengan sambil lewa, maka kerana jahil sampai ke hujung usia solat mereka tidak sempurna. Itu belum lagi yang tidak solat dan tidak mengendahkan kewajipan solat.
Jika kita perhatikan ramai yang gagal mengawal channel TV terhadap anak-anak. Walhal sudah tersedia program dan siaran TV yang banyak memberi informasi dan pengetahuan agama. Maka ibu bapa perlu membuat pilihan bijak untuk anak-anak.Cara yang mudah adalah menjadikan program yang bermanfaat seperti 30 minit Ustaz Don sebagai masa bersama keluarga. Inilah peluang dan masa untuk mengisi masa lapang dan mengeratkan hubunhan keluarga serta dalam masa yang sama belajar ilmu yang bermanfaat. Wallahuaalam.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment