Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, April 25, 2012

Menunggu Temujanji

Temujanji oh temujanji, sudah 1jam menunggu dari masa yang dijanjikan. Apa nak kata terpaksa menunggu untuk memenuhi hajat yang perlu dilunaskan. Jika kita berada dalam situasi ini,apa yang boleh dibuat supaya tidak merasa jemu menunggu atau supaya masa tidak dibazirkan begitu sahaja. Antara tips yang boleh saya cadangkan;
1)Sediakan satu Al Quran/Tafsir yang kecil dan mudah dibawa untuk anda baca sambil menunggu
2)Mempunyai note/netbook supaya anda boleh menaip/menyiapkan tugasan @ laporan
3)Mempunyai buku catatan untuk anda membuat catitan penting sewaktu memerah idea.
4)Menggunakan telefon/ipad untuk menulis atau membaca apa-apa yang bermanfaat
5)Jika ada buku/majalah yang bermanfaat boleh anda baca dan ambil pengajaran
6)Gunakan calculator/gadjet yang ada untuk menyiapkan akaun berkaitan
7)Jika ada insan disebelah anda yang sama menunggu ambil peluang untuk berkenalan dan berkongsi maklumat yang bermanfaat
8)Jangan sekali-kali mengeluh atau merungut kerana menunggu lama tapi ambil peluang dengan masa yang ada untuk dimanfaatkan.

Saidina Ali berkata"masa ibarat pedang,jika kamu tidak gunakan maka ia akan membunuhmu"

Wallahuaalam
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment