Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, April 24, 2012

Bila Rindu Bertandang


Rindu itu satu perkara yang biasa dirasai oleh setiap insan yang berkasih sayang. Rindu itu adalah anugerah tuhan.Rindu padaNya ada;ah satu rahmat untuk kita rasa dekat kepadaNya. Rindu pada suami/isteri akan membawa pasangan menjadi lebih menghargai pasangan mereka. Rindu pada anak-anak, akan menyebabkan ibu bapa akan rasa prihatin terhadap anak-anak mereka. Rindu anak-anak terhadap ibu bapa akan membawa anak-anak sentiasa menilai dan menghargai pengorbanan ibu bapa. 


Banyak rindu perkara rindu, tapi rindu yang satu ini tiada yang mampu unutk melunaskan melainkan Dia.. rindu untuk menatap Kaabah, rindu untuk mengunjungi Rasulullah. Rindu akan datang saat diri merasa jauh dengan Dia.. Tapi bila rindu sudah tiada.. ternyata diri sudah banyka terpalit dosa, diri sedang leka dengan arus dunia. Oleh itu kembalilah diri kepada fitrah bila hati tiada rasa, bila perasaan tiada duka, bila jiwa tiada gundah... kerana kedukaan, kesedihan akan membawa kita untuk merasa rindu kepadaNya. 


Biar duka biar bahagia.... rasa rindu itu biarlah bertandang dijiwa raga... 
Kerana tanpa itu semua..
Kita akan jauh dari kasih dan sayangNya..

Wallahuaalam...

No comments:

Post a Comment