Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, April 19, 2012

Work,Life,Balance

Jangan kejar sangat kejayaan,tetapi buat dengan ikhlas kejayaan akan datang.Jika kita kejar sangat menyebabkan ia tidak menjadi. Semua haru biru.
Bagaimana menangani kerjaya dan ibadah?
Solat tidak boleh tinggal bagi setiap Muslimin.Ia membezakan Muslimin dengan Kafirun.Waktu luang boleh kita solat.
Sifat orang yang solat mesti lemah lembut dan baik.Jika dia buat benda yang tak baik maka mesti ada yang tidak kena dengan solatnya.
Seimbangkan kerjaya dengan ibadat "al-insan ibbadul ihsan"
Tanda kebahagiaaan ada 4
Pasangan yg baik,rumah kecil tapi bahagia
Jiran yg baik yang saling tolong menolong
Rumah yg luas dan selesa,(subjektif)
Kenderaan yg baik dan bagus

Lelaki yang ingin berkahwin wajib sediakan tiga perkara:
Tempat tinggal
Pakaian
Makan minum

Minum air kopi,biskut keras hangit isteri tak bagi yang sedap nak bagi tetamu.
Kerja selalu dipulun sungguh,bila balik rumah kita penat,tapi kita kena layan anak-anak.Sama bila nak belanja makan boleh tapi nak belanja ibu bapa amat susah. Belanja keluarga makan lebih baik dari belanja kawan.Kerja utk memenuhi keperluan rumahtangga.

Kerjaya berkait dengan duit. "Setiap daging terbina dengan benda yang haram tidak boleh lari dari api neraka"
Oleh itu cari keberkatan rezeki. Umpama hukum makan telur buaya. Telur buaya boleh makan jika semua binatang yang halal sudah tidak bertelur.

Bila kita bermula dengan diri sendiri. Kita adalah apa yang kita makan.Paling tidak ada kerja kita boleh berniaga.

Seimbangkan dua dunia sukar jika tiada ilmu.Maka kita perlu jadi khalifah untuk memimpin kehidupan dan alam. Kerja itu adalah Ibadat maka jagalah sumbernya.

Intipati Ceramah 30 minit Ustaz Don
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment