Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, April 10, 2012

KONSEP JIHAD

Konsep jihad telah dijelaskan di dalam Al-Quran Dan As-Sunnah. Allah berfirman dalam surah an-Nisaa’ ayat 95 bermaksud:  “tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang yang beriman selain daripada orang-orang yang ada keuzuran dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan nyawanya. Allah melebihkan orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang duduk (tidak berperang disebabkan uzur) dengan kelebihan satu darjat”
Ayat di atas menunjukkan kelebihan orang yang berjuang serta berjihad di jalan Allah dalam apa jua bentuk. Manakala dalam ayat yang lain, Allah berfirman menerangkan lagi tentang kepentingan berjihad bukan semata dengan berperang, tetapi jihad juga diperlukan dari aspek harta benda dan jiwa kepada jalan Allah.  Ayat yang bermaksud “Pergilah kamu beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah, sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian itu amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.” (At-Taubah: 41)
Rasulullah s.a.w pernah.ditanya: “Wahai Rasulullah! Ada orang berperang dengan gagah berani, ada yang berperang dengan penuh semangat, dan ada pula yang berperang agar dikenal kedudukannya maka siapakah yang disebut berperang di jalan Allah? Rasulullah s.a.w. menjawab sesiapa yang berperang untuk menegakkan Kalimatullah, maka dialah yang berperang di jalan Allah”

No comments:

Post a Comment