Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, April 14, 2012

Antara Keluarga dan Kerjaya


Rata-rata wanita yang bekerjaya pastinya sering dihimpi dilemma antara memberi keutamaan kepada keluarga atau kerjaya. Apabila masa diperuntukkan untuk kerjaya, maka adakala anak-anak terpaksa diabaikan ayau keutamaan kepada mereka terpaksa dikurangkan. Jika tidak diberi keutamaan kepada kerjaya, masalah ekonomi keluarga pula memaksa mereka untuk terpaksa bertungkus lumus merncari rezeki. Ada yang bukan untuk mencipta nama atau melakr kejayaan berlipat ganda tetapi demi mencari sesuap nasi untuk santapan keluarga.
Namun begitu ada pula yang terpaksa memberi kutamaan kepada anak-anak hingga terabai kerja yang terpaksa dibereskan. Bila timbul masalah di temapt kerja maka akan berlaku pula konflik antara pekerja dan majikan mahupun sesama rakan sekerja. Ada juga yang ditimpa masalah bila ada pula anak-anak istimewa yang terpaksa diberi perhatian. Untuk berhenti kerja akan berdepan pulan dengan maslaah kewangan. 
Inilah rarat-rata dilemma yang terpaksa dihadapi oelh wanita yang bekerja. Dia saat goyahnya iman anak-anak remaja masa kini yang kerap mengundah masalah sosial, maka apakah pilihan yang ada pada wanita atau ibu-ibu yang terpaksa bekerja serta dalam masa yang sama perlu fokus kepada anak-anak?
Persoalan ini juga berat untuk dijawab kerana ada juga kes yang berlaku wanita yang berhenti kerja unutk fokus kepada anak-anak namun akhirnya kecundang dalam rumah tangga bila suami pula bermain kayu tiga di luar rumah. dalam keadaan tidak ada mata pencarian maka wanita ini terpaksa menerima segala perlakuan suam kerana bimbang tidak ada perlindungan atau nafkah lagi untuk diri. Sementelah usia juga sudah menganjak maka unutk bekerja pastinya agak sukar mendapat majikan baru. 
Bagi menjawab persoalan ini, pada hemat saya, wanita perlu mempunyai pekerjaan demi membantu suam atau menyara anak-anak. Kenapa? Kita pelru melihat secara positif bahawa tidak semestinya kerana bimbang bila berhenti kerja suami tidak memberi nafkah, tetapi cuba bayangkan jika suami menniggal lebih awal. Setidaknya wnaita mempunyai kemahiran tersendiri dan mampu berdikari walaupun suami tiada di sisi. 
Manakala tugasa rumahtangga perlu menjadi keutamaan, memang wanita perlu berkorban masa unutk memberi masa yang kualiti bewrsama anak-anak. Didikan agama perlu diberi oleh ibu bapa sendiri dan tidak boleh hanya berharap kepada pihak sekolah semata-mata. Anak-anak juga perlu diberi perhatian walau sibuk bagaimana pun dengan tugasan pejabat, kasih sayang perlu diterap. Ibu yang bekerja perlu kreatif mengagih masa unutk memberi ruang masa kepada keluarga. Suami juga perlu sedar pengorbanan isteri bukan sedikit kerana isteir yang bekerja juga sebenarnya membantu mereka pasa suami meningkatkan ekonomi rumahtangga. 


Sebagai ibu sudah pasti prioriti adalah kepada keluarga dan selepas itu barulah kerjaya.   Apapun permasalah yang timbul antara kerja dan rumahtangga ia boleh diatur dengan baik jika kita ada strategi/jadual tugasan serta bijak mengatur dan kreatif dalam menangani keduanya. Mungkin kita tidak boleh menyempurnakan semuanya sebagaimana yang kita kehendaki, tetapi ia boleh dicapai jika kita sentiasa peka dan berusaha mengatasinya dengan sebaik mungkin. Lihat contoh-contoh yang sedia ada ,mereka yang mempunyai keluarga bahagia dalam kerjaya dan dalam masa yang sama berjaya dalam kerjaya yang diceburi. Bagaimana? Jagalah Allah dan Allah menjagamu....

No comments:

Post a Comment