Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, April 28, 2012

MENGEJAR IMPIAN MENJADI KAYA

Apabila memerhatikan sesetengah komen disebut rata menyebut unutk menjadi kaya. Ada yang mengiklankan pelbagai cara untuk menjadi kaya, ada yang paling membuatkan setengahnya teruja iaiatu kaya dengan pantas. Bahkan ada juga yang tidak segan silu mempamerkan kejayaan yang dimiliki kononnya seperti mengenggam duit ribu-ribuan. Ada juga yang mengiklankan pelbagai bentuk motivasi dan cara-cara bagaimana unutk menjadi kaya.

Baguslah! Impian menjadi kaya itu tiada bersalahan dengan agama. Tetapi perli ingat "NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA". Berwasapa juga dalam menggapai keinginan untuk menjadi kaya kerana impian tersebut adakala menjerumuskan kita dalam keadaan yang sebaliknya. Konon niat ilhlas jika kaya akan berbuat kebajikan, namun bila sudah mengengam kekayaan, lain pula ceritanya. Ada yang setelah kaya maka GAYA berjalan, CARA berpakaian, BAHASA percakapan sudah bertukar. Itulah penangan menjadi KAYA.

Realitinya orang yang tidak cukup Kaya amat teruja dan excited dengan kekayaan yang diberi Allah, hingga lupa banyak perkara yang diucapkan sebelumnya. Ada yang bersikap sombong dengan apa yang ada hingga melihat orang lain dengan sebelah mata... Pada hemat saya sikap-sikap porang sebegini... mereka ini "TIDAK CUKUP KAYA". Orang yang kaya ini hidup mereka bersama sahabat yang berpura-pura menyukai dan menyanyangi mereka, padahal semua yang ada hanya sayang pada wangringgit yang ada

Mungkin anda tidak bersetuju dengan saya tidak mengapa. Saya bertemu dengan beberapa hamba Allah yang pada penilaianan saya mereka ini amatlah kaya. Mintalah apa sahaja tidak pernah   gagal dalam menderma. Soal berbelanja tidak berkira apqalagi hal-hal membangun anak bangsa. Kereta yang diperaga bukanlah semestinya barangan berjenama, cukup seadanya.

Pada saya inilah mereka yang sebenarnya KAYA. mereka bukan sekdar kaya wang ringgit, tetapi kaya JIWA, kaya PAHALA, kaya SAHABAT. Jika ditakdir tiada harta, tetapi sahabat tidak hilang dari mereka. Selain itu orang yang KAYA sebegini ILMUnya juga bukan calang-calang. ILMU yang ada ini bukan semata menjana kejayaan unutk keluarga, malah memberi manfaat unutk orang sekeliling.

Oleh itu jika berimpian unutk menjadi kaya raya, tidak mengapa pasti anda boleh... cuma betulkanlah definisi anda tentang KAYA... betulkan niat dan cara kerana itu jaminan keberkatan. PILIHLAH MENJADI KAYA DIDUNIA JUTAWAN DI AKHIRAT

No comments:

Post a Comment